poniedziałek, 6 lipca 2015

MOJE! MOJE! BO TO WSZYSTKO JEST MOJE!


(..)Dziś zarówno wierzący,jak i niewierzący są zgodni,że ziemia jest zasadniczo wspólnym dziedzictwem,którego owoce powinny służyć wszystkim.Dla ludzi wierzących staje się kwestią wierności wobec Stwórcy,ponieważ Bóg stworzył świat dla wszystkich.Dlatego każdy projekt ekologiczny powinien włączać perspektywę społeczna,uwzględniającą prawa podstawowe osób najbardziej społecznie upośledzonych.Zasada podporządkowania własności prywatnej powszechnemu przeznaczeniu dóbr jest zatem uniwersalnym prawem jej użytkowania,jest"złotą regułą"zachowań społecznych oraz<pierwszą zasadą całego porządku społeczno-etycznego>.Tradycja chrześcijańska nigdy nie uznała prawa do własności prywatnej za absolutne i nienaruszalne i podkreślała społeczną funkcję wszelkiej formy własności prywatnej.Święty Jan Paweł II zdecydowanie przypomniał tę doktrynę,mówiąc,że<Bóg dał ziemię całemu rodzajowi ludzkiemu,aby utrzymywała wszystkich jego członków,nie wykluczając ani nie wyróżniając nikogo>.Są to mocne i doniosłe słowa.Podkreślił,że<taki model rozwoju,który by nie szanował i nie popierał praw ludzkich,osobistych i społecznych,ekonomicznych i politycznych,łącznie z prawami narodów i ludów,nie byłby godny człowieka>.Wyraźnie stwierdził,że<Kościół,owszem,broni słusznego prawa własności prywatnej,ale też nie mniej wyraźnie naucza,że wszelka własność obciążona jest zawsze hipoteką społeczną,aby dobra mogły służyć ogólnemu przeznaczeniu,nadanemu przez Boga>.Dlatego stwierdza,że<nie jest zgodne z planem Bożym,by rozporządzać tym darem tak,że z jego dobrodziejstw korzystaliby jedynie nieliczni>.Kwestionuje to poważnie niesprawiedliwe nawyki części ludzkości.(...)Dlatego biskupi Nowej Zelandii zastanawiali się,co oznacza przykazanie "nie zabijaj",kiedy"dwadzieścia procent ludności świata zużywa zasoby tak bardzo,że okrada kraje biedne oraz przyszłe pokolenia z tego,czego potrzebują do przetrwania".(..) 
Fragment Encykliki LAUDATO SI Ojciec Święty Franciszek