Czy miłosierdzie jest tym samym co miłość?Czy pojęcia te są synonimiczne,czy można je stosować zamiennie?Jeżeli nie,to czym się różnią,jaka zachodzi pomiędzy nimi relacja?Prawidłowe rozumienie miłości oraz relacji zachodzącej między miłością a miłosierdziem odgrywa ważną rolę w kształtowaniu autentycznej postawy miłosierdzia,gdyż według Siostry Faustyny miłosierdzie płynie z miłości(por.Dz.703).O jaką miłość tu chodzi?Czy o jakąkolwiek miłość,o uczucie miłości,stan emocjonalny z nią związany?Jak należy rozumieć miłość,o której Siostra Faustyna mówi,że wypływa z niej miłosierdzie?Przyglądając się współczesnej rzeczywistości nie trudno zauważyć,że w potocznym użyciu funkcjonuje wiele różnych pojęć miłości,często bardzo odbiegających od prawdziwego znaczenia tego słowa.Istnieje chyba tyle sposobów rozumienia miłości,ile jest ludzi.Słowo"miłość"jest wyrazem wieloznacznym.Określa się nim bardzo różne rzeczywistości:cielesne i duchowe,poważne i błahe,pozytywne,a także destrukcyjne.Język grecki ma aż cztery terminy na określenie miłości.Są nimi:eros,storge,filia i agape."Eros"oznacza pożądliwość płciową,żądzę,pragnienie,skłonność."Storge"oznacza czułość,przywiązanie i rzadko miłość płciową."Filia"-to przyjaźń,zażyłość,przyjacielskość,serdeczność,później też miłość kochanków."Agape"oznacza miłość męża i żony,miłość Boga do człowieka i człowieka do Boga,miłość braterską,miłosierdzie.Pierwsi chrześcijanie używali na określenie miłości terminu"agape"i"agapao".Odpowiednikiem greckiego rzeczownika"agape"jest łacińskie słowo"caritas"a także słowo"dilectio",które oznacza:miłość,przywiązanie,upodobanie,dobroć,miłosierdzie.Odpowiednikiem greckiego czasownika:"agapao"jest łacińskie"diligo",które oznacza:kochać,lubić,być życzliwym dla kogoś,sprzyjać komuś,troszczyć się o kogoś,poważać,cenić,szanować,czcić.Zasadniczo więc mamy dwa terminy na określenie miłości chrześcijańskiej:greckie"agape"i łacińskie"caritas".Zarówno"agape",jak i"caritas"tłumaczone są na język polski nie tylko przez słowo"miłość",ale też przez"miłosierdzie",co oznacza,że chrześcijańska miłość i chrześcijańskie miłosierdzie są od siebie nieodłączne,ich znaczenia się w pewnej mierze pokrywają.Chcąc zobaczyć,jaka jest relacja między miłością i miłosierdziem,trzeba wpierw uświadomić sobie,czym jest chrześcijańska miłość.Bez jasnego określenia tego,co rozumiemy przez miłość,bardzo łatwo byłoby o nieporozumienie w tym względzie.Chodzi tu bowiem nie o jakąkolwiek miłość,ale o chrześcijańską miłość,i chrześcijańskie miłosierdzie oraz relację między nimi.Nim człowiek dotrze do istoty miłości,nim"dojrzeje"do życia prawdziwie chrześcijańską miłością,musi skorygować wpierw i oczyścić wszystkie swoje ludzkie sposoby pojmowania miłości.Oczyszczenie naszego pojmowania miłości z niewłaściwych naleciałości czy też-w przypadku zdeformowania tego pojęcia- nadanie mu właściwej treści,wymaga niejednokrotnie wielkiego trudu,ale jest konieczne dla każdego chrześcijanina,gdyż to właśnie miłość stanowi o wartości jego życia,ona jest istotą chrześcijaństwa.Jest to ważne w sposób szczególny dla apostoła Bożego Miłosierdzia,który-chcąc ukształtować w sobie autentyczną postawę miłosierdzia-musi się starać rozwijać i pogłębiać w sobie miłość chrześcijańską,gdyż miłosierdzie wypływa z miłości(...)
Fragment "Piękno i Bogactwo Miłosierdzia"Siostry Zgromadzenia Matki Bożej Miłosierdzia Wydawnictwo"Misericordia"