niedziela, 12 kwietnia 2015

MIŁOSIERDZIE A MIŁOŚĆ



Czy miłosierdzie jest tym samym co miłość?Czy pojęcia te są synonimiczne,czy można je stosować zamiennie?Jeżeli nie,to czym się różnią,jaka zachodzi pomiędzy nimi relacja?Prawidłowe rozumienie miłości oraz relacji zachodzącej między miłością a miłosierdziem odgrywa ważną rolę w kształtowaniu autentycznej postawy miłosierdzia,gdyż według Siostry Faustyny miłosierdzie płynie z miłości(por.Dz.703).O jaką miłość tu chodzi?Czy o jakąkolwiek miłość,o uczucie miłości,stan emocjonalny z nią związany?Jak należy rozumieć miłość,o której Siostra Faustyna mówi,że wypływa z niej miłosierdzie?Przyglądając się współczesnej rzeczywistości nie trudno zauważyć,że w potocznym użyciu funkcjonuje wiele różnych pojęć miłości,często bardzo odbiegających od prawdziwego znaczenia tego słowa.Istnieje chyba tyle sposobów rozumienia miłości,ile jest ludzi.Słowo"miłość"jest wyrazem wieloznacznym.Określa się nim bardzo różne rzeczywistości:cielesne i duchowe,poważne i błahe,pozytywne,a także destrukcyjne.Język grecki ma aż cztery terminy na określenie miłości.Są nimi:eros,storge,filia i agape."Eros"oznacza pożądliwość płciową,żądzę,pragnienie,skłonność."Storge"oznacza czułość,przywiązanie i rzadko miłość płciową."Filia"-to przyjaźń,zażyłość,przyjacielskość,serdeczność,później też miłość kochanków."Agape"oznacza miłość męża i żony,miłość Boga do człowieka i człowieka do Boga,miłość braterską,miłosierdzie.Pierwsi chrześcijanie używali na określenie miłości terminu"agape"i"agapao".Odpowiednikiem greckiego rzeczownika"agape"jest łacińskie słowo"caritas"a także słowo"dilectio",które oznacza:miłość,przywiązanie,upodobanie,dobroć,miłosierdzie.Odpowiednikiem greckiego czasownika:"agapao"jest łacińskie"diligo",które oznacza:kochać,lubić,być życzliwym dla kogoś,sprzyjać komuś,troszczyć się o kogoś,poważać,cenić,szanować,czcić.Zasadniczo więc mamy dwa terminy na określenie miłości chrześcijańskiej:greckie"agape"i łacińskie"caritas".Zarówno"agape",jak i"caritas"tłumaczone są na język polski nie tylko przez słowo"miłość",ale też przez"miłosierdzie",co oznacza,że chrześcijańska miłość i chrześcijańskie miłosierdzie są od siebie nieodłączne,ich znaczenia się w pewnej mierze pokrywają.Chcąc zobaczyć,jaka jest relacja między miłością i miłosierdziem,trzeba wpierw uświadomić sobie,czym jest chrześcijańska miłość.Bez jasnego określenia tego,co rozumiemy przez miłość,bardzo łatwo byłoby o nieporozumienie w tym względzie.Chodzi tu bowiem nie o jakąkolwiek miłość,ale o chrześcijańską miłość,i chrześcijańskie miłosierdzie oraz relację między nimi.Nim człowiek dotrze do istoty miłości,nim"dojrzeje"do życia prawdziwie chrześcijańską miłością,musi skorygować wpierw i oczyścić wszystkie swoje ludzkie sposoby pojmowania miłości.Oczyszczenie naszego pojmowania miłości z niewłaściwych naleciałości czy też-w przypadku zdeformowania tego pojęcia- nadanie mu właściwej treści,wymaga niejednokrotnie wielkiego trudu,ale jest konieczne dla każdego chrześcijanina,gdyż to właśnie miłość stanowi o wartości jego życia,ona jest istotą chrześcijaństwa.Jest to ważne w sposób szczególny dla apostoła Bożego Miłosierdzia,który-chcąc ukształtować w sobie autentyczną postawę miłosierdzia-musi się starać rozwijać i pogłębiać w sobie miłość chrześcijańską,gdyż miłosierdzie wypływa z miłości(...)



Fragment "Piękno i Bogactwo Miłosierdzia"Siostry Zgromadzenia Matki Bożej Miłosierdzia Wydawnictwo"Misericordia"